Homepage
 Weblog Ayfer Koç

donderdag 28 oktober 2010


Arabist Hans Janssen


Afgelopen zaterdag ben ik naar de bijeenkomst geweest van de arabist en publicist professor Hans Janssen. Complimenten voor Platform Aram dat ze deze meest spraakmakende en omstreden professor naar Enschede hebben kunnen halen.
Wat ik heel knap vind van hem is, dat hij als islamdeskundige nooit een blad voor de mond neemt. Moslims, maar ook vakgenoten nemen hem dat niet in dank af. Toch blijft hij zijn vaak spraakmakende standpunten met verve verkondigen, omdat hij vindt dat hij “gewoon gelijk” heeft.

Ik heb hem even mogen spreken, zelfs in het Arabisch. Hij had een mooi verhaal en heeft mij inzicht gegeven in de grote invloed die het Aramees heeft gehad in de taalontwikkeling van het Arabisch en daarmee ook op de Koran. Het Aramees is de taal die Jezus heeft gesproken. De meeste Suryoye’s in Enschede spreken ook Aramees.
Hij heeft ons aangeraden om de Koran te lezen en is absoluut niet met Wilders eens om de Koran te verbranden. Zelf vindt hij de Koran een mooi boek.

Verder ging hij ook in op het verschil tussen het Cristendom en de Islam. Wat ik hierin heel interessant vond was dat de Islam gefundeerd is op successen en superioriteit van Mohammed; terwijl het Christendom juist de kwetsbaarheid en nederigheid van Christus laat zien.
Hij is ook ingegaan op de actualiteit en dus ook op het proces van Wilders. Jammer dat ik hem niet langer heb kunnen spreken. Ik had nog veel onderwerpen met hem willen bespreken.


Gepost door Ayfer Koç.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Ayfer Koç

Dit is het weblog van Ayfer Koç.

 

Laatste postings


Archief