Homepage
 Weblog Ayfer Koç

zaterdag 27 november 2010


Ouders spelen cruciale rol bij gezondheid kinderen


Uit het project Gezonde Kinderen blijkt dat een kwart van de kinderen van de basisscholen De Windroos en Het Bijvank te zwaar is. Sommige kinderen zijn niet een paar kilo te zwaar, maar zelfs twaalf kilo. Dit zijn schokkende cijfers. Als je op die leeftijd een dergelijk overgewicht hebt, raak je dat later nauwelijks meer kwijt. Dit leidt later tot allerlei gezondheidsrisico’s (suikerziekte of een hart- of vaatziekte) en sociale problemen (emotionele problemen en gedragsproblemen). En hier geldt ook “jong geleerd oud gedaan”. Wat ik erg jammer vind, is dat veel ouders de resultaten van dit onderzoek niet opgevraagd hebben. Blijkbaar zijn deze cijfers niet schokkend voor deze ouders. Ik ben benieuwd naar de beweegredenen van de ouders voor het niet opvragen van deze gegevens.

Onlangs sprak ik een middenstander die aangaf dat zijn kinderen meestal patat en ijs aten en dat ze ’s ochtends begonnen met cola te drinken. Hij vertelde dat zijn kinderen niets anders wilden eten en dat hij niet anders kon dan met hun mee te gaan. Hij liet zich volledig leiden door zijn kinderen. Hij was naar zijn zeggen niet de enige ouder die zo handelde.

Ouders spelen een cruciale rol in het aanleren van gezond leven. De school kan wel hierbij ondersteunen, maar de ouders zijn leading hierbij. Het overgewicht komt vaak door slechte gewoontes. Bij minder dan 5% van de te dikke kinderen komt het door een ziekte, medicijnen, of een genetisch defect.

Ik ben bang dat veel ouders niet doordrongen zijn van de gevolgen voor hun kinderen van ongezond leven op de lange termijn. Alleen het informeren van de ouders op ouderavonden lijkt me niet voldoende. Er moet permanente aandacht zijn voor gezond leven. Daarom zou ik ervoor willen pleiten om de onderzoeksresultaten mee te nemen in de tien-minuten gesprekken en daar een verbeterplan aan te koppelen. Zo kan er op school, samen met de ouders, drie keer per jaar stilgestaan worden bij de gezondheid van het kind.


Gepost door Ayfer Koç.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Ayfer Koç

Dit is het weblog van Ayfer Koç.

 

Laatste postings


Archief