Homepage
 Weblog Ayfer Koç

donderdag 20 oktober 2011


tevredenheid meten onder ondernemers


Elke vrijdag maak ik me vrij om burgers, ondernemers en allerlei organisaties uit het maatschappelijk middenveld te bezoeken en te spreken. En als ik in de binnenstad ben, zorg ik ervoor dat ik ook even een aantal ondernemers spreek. Zo combineer ik het aangename met het nuttige. Wat ik zie is dat een aantal ondernemers door onwetendheid over hoe de gemeente werkt, allerlei hoge verwachtingen heeft die de gemeente niet kan waarmaken en zeker niet in deze tijd. Door uit te leggen hoe de overheid en meer specifiek de gemeente werkt, merk ik dat bij veel ondernemers ook langzamerhand het besef komt dat de gemeente niet alles voor je kan regelen, maar dat je zelf ook de verantwoordelijkheid mag nemen. Zo zorgt bijvoorbeeld een ondernemer die een expressobar en een winkel heeft aan De Heurne dat er huurders komen voor de leegstaande panden in zijn straat. Leegstand wegwerken is niet zijn corebusiness, maar toch gebruikt hij zijn netwerken en neemt hij zelf het initiatief om dit probleem op te lossen. Hij zorgt zo op zijn manier dat zijn straat levendiger en aantrekkelijker wordt om te ondernemen.

Toch blijft bij er bij bepaalde ondernemers vaak een ontevreden gevoel achter. Dit heeft met name te maken met communicatie en het niet nakomen van volgens hen gemaakte afspraken door de gemeente. Maar ook het niet begrijpen waarom voor een fietstunnel wel miljoenen wordt uitgegeven, maar als het gaat om en paar duizend euro, zoals het verplaatsen en plaatsen van fietsnietjes voor je zaak, daar geen geld voor is.

Het is heel goed dat de gemeente ruimtelijk investeert in het centrum en dat de gemeente het centrum als het kloppende hart van de stad heeft aangewezen. Voor de lange termijn is het ook nodig dat de gemeente investeert in de relatie en het zoeken naar de best mogelijke faciliterende, versterkende en verbindende functie van de gemeente voor de ondernemers. Verbindend: Als je weet dat een ondernemer creatief is en weet wat echt ondernemen is, probeer deze te verbinden met een ondernemer die dit minder beheerst. Naast deze actie zou ik pleiten voor een tevredenheidenquête onder centrumondernemers. Op basis van deze resultaten kan de gemeente in gesprek gaan met ondernemers en zoeken naar een rol die versterkend en verbindend is i.p.v. belemmerend.


Gepost door Ayfer Koç.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Ayfer Koç

Dit is het weblog van Ayfer Koç.

 

Laatste postings


Archief