Homepage
 Weblog Ayfer Koç

donderdag 11 februari 2010


Geen stem is een verloren stem!


Zaterdagmiddag hebben we (CDA"ers) gecanvast op de Wesselerbrink. Aan deze middag heb ik dubbele gevoelens overgehouden. Ik heb leuke gesprekken gehad en het was goed om te horen wat er echt leeft onder de kleurrijke Enschedeërs. Ik merkte dat door alleen maar te luisteren en zonder in discussie te gaan en te oordelen ruimte ontstond voor vertrouwen om hun eigen verhaal kwijt te kunnen. Hierdoor ontstonden leuke en interessante gesprekken.

Ik ben echter ook geschrokken van het aantal mensen dat niet van plan is te gaan stemmen. Op de vraag waarom ze niet gingen stemmen, kreeg ik antwoorden als:"De politiek bakt er niets van, de allochtonen worden voorgetrokken en ik heb geen vertrouwen meer in de politiek". Helaas zijn al deze oordelen vaak gebaseerd op wat er landelijk gebeurt. Uit al deze reacties was het duidelijk dat deze mensen geen vertrouwen meer hebben in de politiek en daarom niet gaan stemmen.

Met deze ervaring verbaast het me niets dat het opkomstpercentage in Enschede bij de laatste raadsverkiezingen in 2006 (53,2 %) ver onder het landelijk gemiddelde (58,2%) ligt; de gemeente en de politieke partijen proberen dit jaar gezamenlijk door allerlei acties zo veel mogelijk mensen naar de stembus te krijgen. Ik hoop dat we hiermee een hoger opkomstpercentage halen, maar ik vrees dat we met deze acties een grote groep zoals ouderen, bepaalde groep Nieuwe Nederlanders en zeer ontevreden kiezers niet naar de stembus krijgen.
Hiervoor is meer nodig; namelijk vier jaar lang aandacht en verbinding zoeken met deze groepen, luisteren naar wat zij echt nodig hebben en daar ook wat mee doen; dus je beloftes nakomen (resultaten) en ook eerlijk zeggen wat je niet kan realiseren. Hiermee vergroot je het vertrouwen in de politiek en laat je zien wat je lokaal kan betekenen voor de burger en ben je minder afhankelijk van wat er landelijk gebeurt.

In het verleden is gevochten om het algemeen kiesrecht voor zowel mannen als vrouwen in te voeren. De invoering gebeurde uiteindelijk in 1919. Het is dan toch jammer dat een grote groep mensen hier geen gebruik van maakt. De boodschap zou dan ook moeten zijn: Geen stem is een verloren stem!


Gepost door Ayfer Koç.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Ayfer Koç

Dit is het weblog van Ayfer Koç.

 

Laatste postings


Archief